Where your talent lives

The Conference of Colleges of Merit (CCUM) represents, supports, and promotes Colleges of Merit as a residential and educational model that fosters merit-based social advancement.

4.500 students
57 Colleges
18 cities in Italy

What we do

Colleges

Admission & Scholarships

right arrow

What is a College of Merit?

A College of Merit is a residence hall that provides to deserving students not only the accommodation, but also personalized trainings to foster their personal and professional development. Admission is based on merit and motivation.

,5%

of Colleges of Merit graduates are employed one year after graduation. *

,1%

find employment perfectly aligned with their studies and careers. *

*Data "Il valore dei Collegi Universitari di Merito" The European House of Ambrosetti - 2019

Compagni di università che stanno insieme

“Vivere in Collegio mi ha cambiato la vita. Un domani sarò probabilmente medico chirurgo e solo grazie al Collegio, ho imparato quell’empatia che va oltre la mera conoscenza scientifica e che mi porterò dietro per sempre.”

Nicholas, Collegio Lucchini, Brescia.

“Essere in Collegio, mi ha fatto superare la difficoltà più grande che hanno i giovani di oggi: quella di relazionarsi. La community in Collegio non è chiusa, ma è un luogo aperto di ascolto e confronto, che ti permette di aprirti al mondo.”

A. Collegio Fondazione San Carlo, Modena

Da quando mi sono trasferita a Milano vivo in Collegio. Anche se sono lontana chilometri da casa, ho la sensazione di essere a casa e non sono mai sola

Emilia, Fondazione RUI, Milano

Vivere in Collegio per quattro anni ha cambiato la mia personalità, rendendomi molto più aperto, socievole e sicuro di me. Ne uscirò conservando l'amicizia di persone che condividono con me interessi e ambizioni particolari e che stimo profondamente.

Ivan, Collegio Einaudi, Torino

Find the College in the university city where you study!

College Search

Click here

Institutions and Colleges

See all
Collegio Borromeo

The Association

Since 2011, CCUM provides a unified voice to support italian University Colleges of Merit in their national and international relations.

Learn more

Partnerships

See all

College Life - The latest news, events and stories.